Invitation til Social Media Week på SMK

21. februar afholder Statens Museum for Kunst seminar om kunstmuseers tilstedeværelse på sociale medier. Det sker som en del af Social Media Week. Hør blandt andet Jesse Ringham fra Tate (London) og Allegra Burnette fra MoMA (New York) fortælle om, hvordan de arbejder med sociale medier.

Del 1: Museer på sociale medier – hør tre museer fortælle om deres arbejde

Kl. 10-11.30
Allegra Burnette (Creative Director, MoMA), Jesse Ringham (Digital Communications Manager, Tate) og Sarah Grøn (Digital Editor, SMK) præsenterer, hvordan de tre museer hver især bruger sociale medier. I deres præsentationer vil de berøre, hvad der skal til for at få succes på sociale medier, og hvordan de arbejder med strategi og planlægger hvilket indhold, der skal ud på hvilke kanaler.

Præsentationerne vil blandt andet handle om tone, timing, indholdsmarketing, organisering, branding, og hvordan man integrerer de mange forskellige kanaler, så brugerne møder en samlende kampagne, uanset platform.

Vær opmærksom på, at museet åbner kl. 10, og at første del starter præcis kl. 10.10. Hvis du har en stor taske med, skal den i garderoben. Vi har garderobeskabe, hvor du kan låse din taske inde.

Del 2: Debat: Er der en ’best practice’ for museer på sociale medier?

Kl. 11.40-12.10
Allegra Burnette, Jesse Ringham og Sarah Grøn debatterer, hvordan museer bedst kan bruge sociale medier. Hvilke ting bør man ikke gøre? Hvad skal man sørge for at gøre? Og hvad kan museer få ud af at være til stede på sociale medier?

Der bliver mulighed for at stille spørgsmål til de tre deltagere, og Linea Hansen (Head of Social Media, Nationalmuseet) styrer debatten.

Del 3: Tre cases på brugerinvolvering og co-creation

Kl. 12.10-13.05
Sofie Linde (Marketing Coordinator, SMK), Merete Sanderhoff (Researcher, SMK) og Frederik Henrik Knap (ULK Coordinator/Art Educator, SMK) præsenterer tre forskellige projekter, som museet i øjeblikket er involveret i:

  • Kunsthistorier: 11 danske museer er sammen i gang med at udvikle en ny app, der skal gøre det let for brugerne at interagere med museernes kunstværker. App’en er baseret på Twitter for at bruge en allerede succesfuld platform til at afprøve nye former for brugerinvolvering.
  • Kunsten ud til brugerne – og ud på Københavns byggepladser: Sammen med kunstpiloterne, som er en gruppe unge frivillige på SMK, og Metroselskabet vil vi have kunsten ud i byen. Sammen med mennesker fra lokalmiljøet vil vi udsmykke nogle af de mange byggepladser, som København i øjeblikket er fuld af på grund af arbejdet med at udbygge metroen.
  • Tales: App’en Tales blev lanceret i december 2012 og er skabt ved hjælp af co-creation. Kunstpiloterne, ansatte på SMK og både frivillige og ansatte på Biblioteket Frederiksberg har i tæt samarbejde med firmaet b14 udviklet app’en. Med Tales kan brugerne skabe nye visuelle fortællinger, bygge videre på andres og dele historier i Tales’ online univers og på Facebook og Twitter.

Det er gratis at deltage.
Tilmelding er nødvendig. Tilmeld dig her: http://socialmediaweek.org/copenhagen/schedule/?venue_id=61605

Du kan sagtens kun deltage i én af de tre dele, men hvis du vil deltage hele dagen, skal du sørge for at tilmelde dig alle tre.

Skriv et svar