Fashion in Film Festival CPH

Facebook_annonce_Fashion_in_Film_Festival_CPH

Fashion in Film Festival CPH – If Looks Could Kill
1. – 21. feb. 2014

For fjerde år i træk sætter Fashion in Film Festival CPH fokus på nogle af de tætte forbindelser mellem mode og film.

I år zoomer vi ind på den kriminelle underverden og det forførende modebillede, der hører til. ’If Looks Could Kill’-programmet byder på vidt forskellige genrer, instruktører og stil-ikoner – fra selviscenesættelses-kunstneren Cindy Sherman til italiensk 60’er-couture, fra Berlins underverden i mellemkrigsårene til 80’ernes kulørte New York hos Abel Ferrara.

Her er plads til det hele: Humor og uhygge. Mainstream og arthouse. Skurke fra de gode gamle dage (da den slags gik i stramt sort læder!) og moderne femmes fatales med kontorjob og blodstænk på silkestrømperne.

Filmmediet er et fortsat vibrerende arkiv over modens luner, men også over samspillet mellem professioner og økonomiske interesser bag scenen. Fra forne tiders modefilm, der kunne være regulære modeshows for en bestemt designer, der tog sig af alt fra kostumer til kulisser, til i dag, hvor product placement er blevet en industri i sig selv.

EVENTS

6. FEBRUAR 19.15

DANSKE MODEFILM – KURATEREDE FILMCOLLAGER MED DEBAT

På torsdag, d. 6. februar, indtages Cinemateket af en række danske modeprofiler og filmfolk, som vil præsentere og diskutere det vedkommende sammenspil med de to medier. Aftenen præsenteres i samarbejde med Copenhagen Fashion Festival. Der vil blive serveret forfriskninger i forbindelse med arrangementet og være goodiebags til de første.

Vi har inviteret designer Mads Nørgaard, kurator og modeforsker Ane Lynge-Jorlén og filminstruktør Caroline Sascha Cogez til vælge deres bud på de absolut bedste danske modefilm – skabt til og af danske brands. Oplev bl.a. Henrik Vibskovs procesnære, dokumentaristiske greb i “Dale of Norway”, en smuk teaser for Ole Ydes aw14 how i Paris, Mads Nørgaards egne visuelle og meget sanselige “The Copenhagen Experience” samt Vilsbøl de Arces underfundige Tangram Organism, som i close-up indstillinger og med et uhyggeligt soundtrack viser en alien-agtig organisme i et slags fosterstadie. En fantastisk blanding mellem PR, kunst eller ren underholdning – kampagneprodukter, men også æstetiske værker i deres egen ret.

Efter visningerne vil modeforsker, og i dagens anledning kurator, Else Skjold føre en paneldebat, hvor Soullands Silas Adler, filminstruktør Casper Balslev, modeforsker Marie Riegels Melchior og trendforsker Nadja Meyer vil diskutere den konstante udveksling mellem film og mode.

8. FEBRUAR KL. 17.00

DET TIENDE OFFER – DRINKS OG TAPAS

På lørdag, d. 8. februar, inviterer vi til et formidabelt særarrangement i samarbejde med bloggerne bag onlinemagasinet, Luelle, Marie Hindkær Wolthers fra BlameItOnFashion, Funda Christophersen fa ByFunda og Lotte Skovgaard Nielsen fra Thestylecavalry. Kom og vær med på en aften, hvor sci-fi, geometriske kostumer (med indbygget pistol i bh’en, naturligvis) og en sublim tapasanretning er i centrum og hvor der vil være goodiebags til de første, der træder ind i biografens mørke.

Da filmen Det Tiende Offer for første gang ramte lærredet i1965, var den et banebrydende forsøg på at tage beskueren med ind i fremtiden. Handlingen finder sted i år 2000 – hvor krig er forbudt og den menneskelige aggression derfor må kanaliseres over i spillet “Den store menneskejagt.” Tv-stationerne forhandler med de såkaldte jægere, viser de allerbedste drabsscener i bedste sendetid og den, der opnår at likvidere sit tiende offer, vinder berømmelse, magt og penge. Problemet opstår derfor, da hovedpersonen, spillet af Ursula Andress, forelsker sit i netop sit tiende offer – hvad vælger hun, berømmelsen eller kærligheden? Med nutidens stadig mere ekstreme reality-programmer og Hollywoodfilm som Hunger Games synes plottet måske ikke ugenkendeligt – men i 1965 var den ikke set før. Og moden og scenografien var revolutionerende og det er tydeligt, hvordan filmens kostumier, den ikoniske tøjdesigner André Courrèges, har haft en forkærlighed for 60ernes spektakulære geometriske former, cut-outs, mørke solbriller og farverne pink, sølv og sort.

Efter visning byder Restaurant Sult på tapas-anretning og menuen følges af en lækker drink.

OFFICE KILLER

Lør. 01/02 17:00 + ons. 12/02 21:30 Cinemateket, dkr. 65,-, medlemmer dkr. 40,-

Cindy Sherman, 1997 / eng. tale / 82 min. (97 min. inkl. introduktion)

Kunstneren Cindy Sherman træder med sin første spillefilm frimodigt ind i horror-genren. Men med kostumer af designeren bag de spektakulære Victorias Secret-shows, Todd Thomas, er det også en film, som enhver fashionista bør unde sig selv at se. Vi følger den triste kontormus Dorine Douglas (Carol Kane), der en dag ved et uheld kommer til at dræbe en af sine kollegaer. Men det er åbenbart det, der skal til for at stække kedsomheden i hendes liv, for stik imod forventning får hun smag på mere. Vi følger hendes forvandling til frygtindgydende femme fatale, mens hun opbygger et veritabelt rædselskabinet i kælderen under sin mors hus (hvor ellers?!) – med eks- kolleger som mannequiner. Se filmen før din kontorkollega!

DET TIENDE OFFER

Lør. 01/02 21:30 + lør. 08/02 17:00 Cinemateket, dkr. 65,-, medlemmer dkr. 40,-

La decima vittima / Elio Petri, 1965 / sv.+finsk tekst / 92 min.

Den ikoniske tøjdesigner André Courrèges, der revolutionerede moden i 60’erne, står bag filmens spektakulære sci-fi-kostumer, og filmen udarter nærmest til et modeshow af hypermoderne geometriske kjoler og store mørke sol- briller tilsat et fantastisk elektronisk soundtrack. Filmen er fra 1965, men handlingen foregår i år 2000, hvor verden er forandret. Alle hungrer efter vold, men krig er forbudt, og al aggression kanaliseret ind i et spil, ’Den store menneskejagt’, som giver udvalgte mennesker ret til at jage og dræbe. Ursula Andress (med indbygget pistol i sin bh) spiller succesdræberen, der forelsker sig i sit tiende offer (Marcello Mastroianni), som selv er licens-morder. I en nutid med ‘Big Brother’ og andre ekstreme reality-shows opleves handlingen ikke så skør, som den blev opfattet i 1965. Den, der opnår at likvidere sit tiende offer, vinder berømmelse, magt og penge. De altdominerende tv-stationer forhandler med ’jægerne’ om at vise drabsscenerne i den bedste sendetid. Vi gør opmærksom på, at filmen er dubbed til engelsk – således blev filmen distribueret uden for Italien. Lør. den 08/02 særrarrangement med drinks og tapas efter filmen på Sult. Se mere på Cinematekets hjemmeside og køb billetter derigennem.

ASPHALT
(Live improviseret koncert med Jomi Massage)

Tirs. 04/02 19:15 Cinemateket, dkr. 65,-, medlemmer dkr. 40,-

Der Polizeiwachtmeister und die DiamantenElse / Joe May, 1929 / eng. / 94 min.

Film noir på stilfuldt berlinsk – og med humor! Med kostumer af René Hubert, der bl.a. var Hollywood-divaen Gloria Swansons yndlingsdesigner, er der her lagt op til 20’er-attituder, når de er bedst – stramme hatte, store pelse, lange handsker og masser af bling. Vi bevæger vi os gennem Berlins underverden sammen med den tyske diamanttyv ’DiamantenElse’. Else er indbegrebet af datidens high fashion-pige, og med sine rober og perfekte makeup kan hun gennemføre tyvetogter i dyre forretninger uden at vække mistanke. Hun forelsker sig beklageligvis i Albert, og hvor længe kan hun holde illusionen af renfærdighed over for ham? Den alsidige komponist og musiker Jomi Massage spiller live improviseret koncert til ‘Asphalt’. Koncerten er lavet i samarbejde med Goethe-Institut Dänemark og Wundergrund.

BLOOD AND BLACK LACE

Tirs. 04/02 21:30 + lør. 15/02 14:00 Cinemateket, dkr. 65,-, medlemmer dkr. 40,-

Mario Bava, 1964 / eng. tale / 84 min.

Så er der dømt kultfilm-perle for modeinteresserede! Med et væld af kjoler, masser af tøjskift, små farve- bombardementer og fantastiske frisurer giver den italienske horror-instruktør Mario Bava et unikt indblik i 60’ernes high fashion. Modehuset “Christian Haute Couture” er omdrejningspunkt for historien om en maskeret dræber, der udelukkende går efter supermodeller. Gerningsstederne bliver tilmed iscenesat æstetisk – ligene opsættes og omarrangeres, så man lige får et særligt glimt af kjolen, de røde negle eller den vovede blonde! I forsøget på samtidig at få fat i en dagbog, der afslører hans identitet, trækker morderen adskillige blodige spor efter sig.

MS.45

Lør. 08/02 21:45 + fre. 21/02 21:45 Cinemateket, dkr. 65,-, medlemmer dkr. 40,-

Abel Ferrara, 1981 / eng. tale / 80 min.

Forestil dig en katte-lignende vamp med rød læbestift og dræberstøvler. Tilføj et stramt jakkesæt, en skrå baret og en proper kaliber 45-pistol. Så har du titlens ’Ms.45’ og en pålidelig prognose: ”It’s no longer a man’s world”! Efter at have oplevet to brutale overfald får vores smukke hovedperson, den stumme syerske Thana, nok. Hun dræber sin overfaldsmand og efterfølgende enhver mand, der generer hende – og hun gør det eftertrykkeligt! Den amerikanske model Zoë Tamerlis Lund fik et brag af et gennembrud som 19-årig med rollen som Thana/Ms.45. Inden sin tidlige død i 1999 nåede Zoë Tamerlis Lund at agere ivrig heroin-fortaler (!), skrive både romaner og digte – og være medforfatter på Harvey Keitel-filmen ’Bad Lieutenant’ instrueret af en vis Abel Ferrara. I ’Ms.45’ viser samme instruktør sin ’feministiske’ side frem.

Se mere på hjemmesiden fashioninfilmcph.dk.

Skriv et svar