3 anbefalinger på CPH:DOX 2012

Så er der under en uge til, at CPH:DOX løber af stablen med mere end 200 dokumentarfilm fra hele verden samt koncertarrangementer, debatter og events. CPH:DOX lægger vægt på at præsentere det nyeste og mest interessante på den dokumentariske scene, og filmprogrammet rummer derfor både film af store internationalt anerkendte instruktører og smallere titler af nyt eller ukendt talent.

Til kunst / kunstfilminteresserede kommer her et lille udpluk af udvalgte film, som man ikke bør gå glip af:

The Last Time I Saw Macao
Instr.: João Pedro Rodrigues & João Rui Guerra da Mata | Portugal 2012 | 82 min
Torsdag d. 1/11 kl. 19.00 i Cinemateket. 75 kr. (60 kr. studerende)

Storbysymfoni, erindringsrejse, meta-noir og postkolonial refleksion i eksotisk hybrid.

En semi-dokumentarisk meta-noir, hvis labyrintiske historie udspiller sig i den neon-oplyste, portugisiske ex-koloni Macaos underverden. Her voksede Joao Rui Guerra da Mata op, og hertil vender han nu tilbage på en dobbelt mission: for at redde sin transkønnede veninde Cindy, der har rodet sig ud i en mystisk og livsfarlig affære, og for sammen med sin partner Joao Pedro Rodrigues at skabe en af de mest markante og nytænkende essay-film i nyere tid. En film, der reflekterer over Macaos koloniale fortid både som virkeligt sted, og som et mytisk lærred på hvilket Vesten – med filmmediet som mellemled – har projiceret sine fantasier om det eksotiske østens fristelser og farer. Parrets fælles film er således netop dette: en film i den stiliserede tradition fra Jacques Tourneur og Josef von Sternberg, hvis B-film ‘Macao’ (1952) danner forlæg – og et melankolsk illusionstab.

Bestiaire i Zoologisk Have
Søndag d. 4/11 kl. 14 i Zoologisk Have. 75 kr. (60 kr. studerende)

Særvisning i Københavns Zoo af en helt særlig film – og rundvisning blandt dyrene efter lukketid!

CPH:DOX inviterer mennesker og dyr til at være hinandens tilskuere både på lærredet og i virkeligheden, når der vises film i Københavns Zoo. ‘Bestiaire’ udforsker med sine nysgerrige, statiske og tavse observationer af dyrene i Montréals zoologiske have ikke kun dyrenes lyde og bevægelse, men også vores egen relation til dem. Uden forklarende kommentarer får vi nemlig lov til blot at være i selskab med dyrene i deres kunstige hjem. Kameraets statiske blik overlader os til selv at drage vores egne konklusioner i et velkomment alternativ til de action-drevne og overforklarende naturprogrammer, der normalt giver os adgang til dyrenes verden. Og måske kan personalet i Københavns Zoo give ekstra liv til de mange forestillinger filmen har sat i gang, når der bagefter er rundvisning – endda efter lukketid!

Roland Hassel
Instr.: Måns Månsson | Sverige 2012 | 74 min.
Tirsdag den 6/11 kl. 19.00 i Grand Teatret. 75 kr (60 kr. studerende)

Tilbage til ’86 i tragikomisk rekonstruktion af en af nyere tids største mordgåder.

Hvordan kan en film forholde sig dokumentarisk til det uopklarede mord på Olof Palme? En begivenhed, hvor vi ved mest om, hvad vi netop ikke ved? Svaret er: Hassel! Den nu pensionerede kriminalkommissær Roland Hassel er stadig involveret i efterforskningen af Sveriges største mordgåde. Men ikke alene vidner Hassels mange rynker om, at mordet ligger langt tilbage i tiden. Modløsheden i den aldrende kommissærs øjne husker os ligeledes på, at mordet på statsministeren i “86 stadig står som et åbent sår i den svenske bevidsthed. Et mord, som Hassel nu gør et sidste forsøg på at opklare med hjælp fra sine ikke altid lige kompetente assistenter. Hver detalje bliver vendt, hver mulighed overvejet. Ved at introducere en “virkelig”, men fiktiv (!) karakter kendt fra tv i sin rekonstruktion af et virkeligt drab bliver filmen i lige så høj grad en refleksion over dokumentarismens metoder og begrænsninger. Og med sit udvaskede VHS-look understreger Måns Månssons film blot, hvor fjern den nære fortid egentlig er. “Hassel” er et både seriøst og meget morsomt bud på en udvidet form for refleksiv, historisk dokumentarisme fra en af svensk films største, unge talenter.

 

Skriv et svar