Branding af Danmark

havfrue

Branding af Danmark

 

Rødgrød med fløde og den lille havfrue. I årtier har vores idé om den danske identitet været lig med H.C. Andersens lille eventyrland mod nord. En nation hvis kendetegn var Danish Design, klaphatte, hygge og Grøn Tuborg. Alt var som det skulle være.

 

Men pludselig skete der noget. Efter at en række avistegninger i 2005 med ét forvandlede Danmark til problembarnet på den internationale politiske scene, blev politikerne bevidste om værdien i at markedsføre landet. I 2007 indgik regeringen en handlingsplan for global markedsføring af Danmark. Målet var at lade Danmark fremstå som et brand, der ville stå stærkt i den globale konkurrence om turister, studerende, investeringer og globale markedsandele. Nøgleordene er national branding. 

 

Men kan man overhovedet markedsføre en hel nation? Og hvordan brander man et land som Danmark?

 

Mød Klavs A. Holm, leder af udenrigsministeriets markedsføringsindsats Public Diplomacy, og Henrik Merkelsen, lektor i kommunikation på CBS, når de taler i Den Sorte Diamant, og sammen vil diskutere hvorfor man fra politisk hånd vælger at markedsføre en hel nation, hvad processen indebærer, og om hele indsatsen i sidste ende overhovedet virker.

 

Onsdag 30. september kl. 19 i Den Sorte Diamant

 

Billetpriser: 60 kr. / Diamantklub: gratis / studerende: 30 kr. – i Diamantens reception, på www.billetlugen.dk samt i Fona-butikker

 

For kontakt omkring arrangementet: kulturproducent Lise Bach Hansen, 3347 4364, lbha@nullkb.dk

Læs mere på www.densortediamant.dk

Skriv et svar