Autopsia: ny tværkunstnerisk programserie i Jazzhouse

Jazzhouse skyder 2017 i gang med den nye tværkunstneriske programserie, Autopsia, hvor en række af tidens grænsesøgende musikere over fire aftener går i dialog med videokunst, koreografi og danseperformance. Første arrangement finder sted lørdag 28. januar.

Fra slutningen af januar kan du opleve en helt ny programserie på Jazzhouse, når projektet Autopsia, kurateret af Klara Utke Acs og Cecilie Jørck, skaber et åbent laboratorium for sanselige møder mellem nykomponeret musik, danseperformance og videodokumentation. Arrangementerne består af 12 udvalgte dokumentationsvideoer og 12 musikalske genfortolkninger opført live af en række nytænkende, eksperimenterende lydkunstnerne. I Autopsia ”dissekeres” videoværkernes æstetiske udtryk og formsprog, og en ny sanselig kontekst opstår gennem den musikalske fortolkning. Den tværkunstneriske oplevelse er en udforskning af det potentiale, der ligger i oversættelser af sprog inden for kunsten.

Under det første arrangement 28. januar præsenteres tre videoværker med tilhørende live-opførte lydfortolkninger, der skildrer kroppen som monument: det sårbare såvel som den idealiserede krops udtryk står frem i tre værker skabt af lokale såvel som internationale koreografer

Everything Ends With Flowers X Body Sculptures

“Everything Ends With Flowers” af den finsk/svensk-norske duo JULI/JON skildrer med sanselig og visuel præcision en skrøbelighedens krop i fysisk transformation. “Everything Ends With Flowers” fortolkes af den skandinaviske supergruppe Body Sculptures, der vil give deres første koncert i København i denne forbindelse. Gruppen består af prominente aktører på den nordiske elektroniske scene relateret til svenske Northern Electronics og danske Posh Isolation. Samarbejdet mellem gruppens fem medlemmer har ledt til en lyd, der på én gang er fragmenteret, krævende og storladen.

Complete Body X Soma & Lil

Dokumentationen af “Complete Body” stammer fra den site-specific performance under endagsudstillingen OCEANS BREATH SALTY i New York sidste år kurateret af danske Mette Woller. Performancen, udført at glinsende bodybuildere, går ud på at udforske komplekse og sensitive spørgsmål om kroppen; på legende vis benyttes her kroppen som udstillingsdesign i et træningscenter på Manhattan. Koreografien er skabt og dokumenteret af performance-kollektivet Contemporary Cruising, og værket er skabt i fællesskab med tøjdesignerne Anissa Djeziri og Mette Krebs samt kurator Mette Woller. “Complete Body” fortolkes af cello-duoen Soma & Lil, der i deres unikke univers formår at udviske skel mellem klassisk musik, fri improvisation og moderne lydeksperimenter.

Blind Spotting X Brynje

I ”Blind Spotting” arbejder den islandske koreograf, Margrét Sara Guðjónsdóttir, med stadier af udmattelse af det moderne menneskes krop. Dette frembringes i en meditativ og udmagrende performance, der udspiller sig imellem tunge, skrig-røde teatergardiner. “Blind Spotting” fortolkes denne aften af Brynje, som består af brødrene Holger og Asger Hartvig. Duoen udspringer af Københavns spirende miljø for eksperimenterende musik og performance. I deres kompositioner udforskes de gråzoner, der ligger i krydsningen mellem genrer som jazz, barok og populærmusik – dette sker under et mantra om konsekvent at ville skabe “umulig musik”.

De resterende tre shows bliver afholdt i løbet af vinteren og foråret og bliver annonceret løbende.

Skriv et svar