Pervasive games, snyd, kreativitet og læring

Pervasive games, snyd, kreativitet og læring

Stine Ejsing-Duun, Aalborg Universitet
Onsdag den 22. maj
KUA, lokal 21.0.49, 14.15-16.00

Pervasive games er, populært sagt, digitale spil der bryder computerens rammer og spilles i fysiske rum. Et eksempel på pervasive games er spil der udnytter mobiltelefoners gps-oplysninger som basis for spiloplevelsen. Pervasive games spilles således i hybride rum mellem ’computerens’ interface og den fysiske verden.

I den senere tid har pervasive games vundet stor udbredelse, dels fordi spilteknologierne (mobiltelefoner mm.) er blevet lettere at transportere ud i den fysiske verden, dels fordi man har anerkendt at den hybride form mellem computer og virkelighed giver nye og hidtil uprøvede muligheder for læring.

Når vi spiller i hybride rum og spilreglerne er tvetydige, gives der plads for kreative løsninger og snyd, og nye læringspotentialer opstår. Oplægget er baseret på forskning i pervasive games gennem de senere år og særligt et nyere case-studie fra en gymnasial kontekst.

Dette er det syvende af i alt otte oplæg under overskriften Metoder og teknologier i digitaliseret humaniora. Alle er velkomne.

Skriv et svar