Max Ernst – Drøm og revolution på Louisiana

En række foredrag vil i den kommende tid sætte fokus på Max Ernst og hans værker. Kom og få mere at vide om det fabulerende geni.

Max Ernst og hans collager
Onsdag den 11. marts kl. 19.30

Max Ernst-udstillingen trækker mange mennesker og mødet med hans værk stimulerer nysgerrigheden på de surrealistiske malere, deres overvejelser og metoder. Hvordan kommer man bag de foruroligende symboler og tættere på værkets betydning, hvis der er en sådan? I det første foredrag er det Max Ernst og hans collager, der er i søgefeltet. Hvorfor vælger Max Ernst collageformen, og hvordan finder beskueren en vej ind i værket?

Med udgangspunkt i Max Ernsts collager vil Camilla Skovbjerg Paldam, ph.d. og adjunkt ved Kunsthistorie, Aarhus Universitet, tale om surrealisternes særlige collagemetode – dens opkomst, teknikker og betydning – også for nutidens kunstnere. Gennem analyser af en række collager viser Paldam, hvordan surrealistisk collage i højere grad virker gennem de foruroligende betydningsrelationer, der opstår i mødet mellem collage-elementerne, end gennem deres brud. Paldam nuancerer hermed en udbredt collageopfattelse, som ensidigt fokuserer på det fragmenterede. Desuden viser Paldam, hvordan de kontroversielle, britiske samtidskunstnere Damien Hirst og Jake og Dinos Chapman på forskellig vis kommenterer og videreudvikler den surrealistiske collage i deres kunst, af og til med direkte reference til Max Ernst.

Foredraget tager udgangspunkt i Camilla Skovbjerg Paldams ph.d.-afhandling: ”Konstruktive collager – fra 1920’ernes surrealisme til Young British Artists”, 2007. Afhandlingen kan lånes på flere af landets biblioteker. Camilla Skovbjerg Paldam, f. 1973, er ph.d. og adjunkt ved Kunsthistorie, Aarhus Universitet. Hun har forsket i surrealisme, herunder særligt Max Ernst, siden 2001 og har udgivet en lang række artikler om bl.a. surrealisme og avantgarde og er medforfatter til gymnasielærebogen Mellemkrigstiden, Systime, 2006.

Skriv et svar