Peruviansk ensomhed og skandinavisk fællesskab

Kukua.dk er på filmfestival i Tjekkiet. Læs alle indlæggene her.

Morgenen her tirsdag d. 6. juli, cirka midtvejs gennem Karlovy Vary International Filmfestival 2010, har budt på to meget forskellige film.

Octubre / October (IMDb) er noget så sjældent (i Europa) som en peruviansk film. Filmen blev vist i kategorien Un Certain Regard på Cannes i år. Filmen portrætterer en række ensomme skæbner. I centrum er Clemente, en pantelåner og bank i det små. Han bor alene og hans forhold til andre mennesker er determineret af de transaktioner, han foretager ved det lille bord i sin lejlighed. På den ene side sidder Clemente i en stol, på den anden side den potentielle låntager på en meget lav skammel, så hovedet kun netop titter op over bordkanten.

Seksuallivet klarer Clemente hos forskellige prostituerede, indtil en af dem efterlader sin baby i Clementes lejlighed og forlader byen. Barnet i lejligheden tvinger Clemente til at knytte sig til naboen Sofia. Selv kan han ikke finde ud af at passe barnet.

Der åbner sig altså en mulighed for Clemente i hans ellers uheldige situation, og gennem en række mere eller mindre humoristiske og rørende scener portrætterer filmen hvor svært det kan være at skabe et (socialt) liv, når man aldrig har haft et.

Som mange andre af de film der bliver vist på KV IFF er October et stille værk. Det er en film, der giver indblik i tilværelsen på et sted et godt stykke væk fra Skandinavien.

I den svenske film Det Enda Rationella / A Rational Solution (IMDb) er miljøet anderledes velkendt, næsten prototypisk skandinavisk. Det er ikke nødvendigvis noget dårligt. Et midaldrende par, Erland og May, prædiker fornuftige ægteskabsrelationer i den lokale kirke. Især Erland, som arbejder sammen med den lidt mindre velfungerende ven Sven-Erik på den lokale papirfabrik, formår at sætte ord på andres følelser. Selv præsenterer Erland og May sig selv som ægteskabelige rollemodeller.

Men: Erland forelsker sig i Sven-Eriks kone Karin, og Karin forelsker sig i Erland, og så står Sven-Erik og May tilbage med sorteper. I stedet for skilsmisse advokerer Erland for “en rationel løsning”. De fire involverede flytter sammen i håb om at “passionerne” mellem Erland og May blot er en midlertidig fase. Denne absurde løsning kommer der mange absurd-humoristiske situationer ud af.

Men Sven-Erik og May har ikke så nemt ved at tackle situationen som Erland og Karin. Sven-Erik bliver suicidal, May deprimeret, og MORALSKE PROBLEMSTILLINGER bliver belyst og debateret til den store guldmedalje, med endda med den lokale præst som bistand. Det er fint, det er sjovt, det er rørende, og det er set tusinde gange før.

Skriv et svar