IKK FESTIVAL D. 5. OG 6. NOVEMBER

 

 IKK

Tværfaglig og tværmedial festival om avantgarden på Institut for kunst- og kulturvidenskab

Foredrag, workshops, filmforevisninger, performance og kunst invaderer din hverdag d. 5.-6.november 2009.

I begyndelsen af november 2009 vil Københavns Universitet Amager (KUA) for første gang slå dørene op for en tværfaglig, tilbagevendende festival. Festivalen er arrangeret af studerende ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab (IKK), universitetets center for de æstetiske fag; kunsthistorie, litteraturvidenskab, teater- og performancestudier og musikvidenskab. I år er IKK Festivals overordnede tema avantgarden –  avantgarde som historie, skandale, kanon, retro og kitsch.  

Læs mere på Facebook-gruppen IKK Festival og hjemmesiden: http://kunstogkulturvidenskab.ku.dk/Kalender/ikkfestival/

Program:
Torsdag d. 5. november
Kl. 9.15-12.00: Introforelæsning:
“Hvad er det revolutionerende ved avantgarden?” (Tania Ørum, lektor)
“Avantgarderne – død eller levende?” (Mikkel Bolt Rasmussen, lektor)
“Avantgarderne: at historisere med teorien eller kulturhistorien?” (Marianne Ping Huang, institutleder)

Kl. 12.00-13.00: Kunstnerpræsentation: Horst Possling

Kl. 13.15-17.00: Workshop (se beskrivelser nedenfor) HUSK AT TILMELDE DIG EN WORKSHOP på ikkfestival@nulllive.dk SENEST D. 30.10.2009

Kl. 17.00: Filmforevisning af avantgardefilm, Jens Toft (lektor, Kunsthistorie) præsenterer filmene

Kl. 17.00: Opførelse af Terry Rileys ‘in C’ (medbring gerne instrument, hvis du ønsker at deltage! Noderne kan ses på www.otherminds.org/SCORES/InC.pdf )

Fredag d. 6. november
Kl. 9.15-11.00: Introforelæsning:
‘Avantgarde som problem og mulighed’ ved Peter Borum (Ph.D, Litteraturvidenskab)

Kl. 11.15-12.00: Oplæg:

‘Kritiske strategier i samtidskunsten’ ved Maria Kjær Themsen (mag.art, Litteraturvidenskab)

‘Club de la Faye og Fiction Pimps’ ved Gry Worre Hallberg (cand.mag, Teater- og Performance studier)

‘Æstetisering af hverdagslivet’ ved Camma Juel Jepsen (cand.mag, Moderne Kultur og Kulturformidling)

‘Kunst mod gentrificering’ ved Anders Olling (stud.cand.mag, Moderne Kultur og Kulturformidling)

Kl. 12.00-13.00: ‘Skepsis og affekt (teser og antiteser)’ -Om dialektik og historisk progression (Oplæg ved billedkunstner Søren Andreasen)

Kl. 12.00-13.00: Kunstnerpræsentation af ”Kunstnerne i Rusland”: ‘Om kortlægning af verdens største land’

Kl. 13.00-14.00: Workshop med Mikkel Bogh, rektor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi.

Kl. 13.00-14.00: Digter Lars-Emil Woetmann: ‘Mange digte – oplæsning af lange digte’

Kl. 13.00-14.00: Kunstnerpræsentation af Das Beckwerk (Fremvisning af videooptagelse af stykket ‘Language of Hope’ med efterfølgende præsentation)

Kl. 14.00-15.00: Installationsperformance og debatoplæg ved Abstreet: ‘Even close to comatose no man is an eyeland electric’

Kl. 14.00-15.00: Martin Glaz Serup (digter) Oversættelse/re-enactment af amerikanske Kenneth Goldsmiths ‘GERTRUDE STEIN: ON PUNCTUATION (1999)’

Kl. 15.00-15-45: Lars Bukdahl opfører Kurt Schwitters’ ‘Ursonate’ (1922-32), samt eksempler på egne oversættelser af Schwitters-digte.

Kl. 15.00-16.00: Interaktiv telefonkoncert med Goodiepal

Kl. 16.15-18.00: ‘Kapitalisme nu: kritik eller kreativitet?’
Paneldebat med kunstner Das Beckwerk, lektor Mikkel Bolt og fagleder Anders Michelsen m.fl.

Kl. 18.00-19.30: Teaterforestillingen ”Dr. FaustUS Lights the Lights” af Black Box Pangea

Kl. 21.00-03.00: DEN STORE AFSLUTNINGSFEST!!!
Musik af CAMILLA, Flaskedrengene, La Belle Indifference, Fest & Hobby og Lft.gtr

Mandag d. 7. december
Kl. 10.00-13.00: Forelæsning ved Frederik Stjernfelt og Søren Ulrik Thomsen
———————————————————————————————————
HUSK AT TILMELDE DIG EN AF FØLGENDE WORKSHOPS (d. 5.nov) Send en email senes d. 30.okt. til ikkfestival@nulllive.dk om hvilken workshop du ønsker at deltage i (der er begrænset antal pladser)

‘Larm på IKK’
Ved Jacob Kreutzfeldt (lydforsker og ekstern lektor, IKK)
Under workshoppen skal deltagerne selv producere et soundscape til indgangen til IKK. Ideen er at bringe byens og omverdenens lyd ind i IKK. Deltagerne skal arbejde med redigering af udvalgt lydmateriale ud fra et ideoplæg. Der vil være introduktioner til redigeringsteknik og support undervejs i processen. Fredag vil det producerede materiale blive præsenteret i IKK’s indgangsparti.
BEMÆRK: Workshoppen tyvstarter onsdag d. 4.nov og fortsætter torsdag d. 5.nov.

‘Versioner Galore!’
Ved Jacob Greve (Post.doc., Litteraturvidenskab)
En af avantgardernes foretrukne strategier når det gælder forholdet til kunsten og traditionen synes at være versioner. Versioner, både som kritik og kreativitet, f.eks. som remakes, remixes, appropriationer, reenactments, adaptationer, variationer, remedieringer og parodier. Selv den mekaniske eller digitale gentagelse er en gentagelse med en forskel, der skaber nyt ved at udstille det kendte. Samtidig har versioner medført ændringer i opfattelse af værkkategori og autorrolle.
Workshoppen undersøger avantgarderne for versioner, og producerer selv versioner, bl.a. ud fra følgende eksempler og spørgsmål (men også gerne andre og flere):
Fungerer Duchamps ready-made som version?
Hvad der sker når Language Writing digtere som Steve McCaffery og Caroline Bergvall genskriver og opfører traditionens tekster i stadigt nye versioner mundligt og visuelt.
Er dub- og remix-versioner en dekonstruktion af den vesterlandske sang, opstået i ‘the dancehall’?
Er ‘creative responses’ i digitale og sociale medier som You Tube den nye avantgarde?
Er omgåelse af copyright versionens og avantgardens største triumf?

‘Avantgarde og interventionskunst: alt for langt væk, alt for tæt på’
ved Peter van der Meijden (Ph.D-studerende, IKK)
I workshoppen undersøges avantgarden og nutidens interventionskunst ud fra begrebet ”afstand”. Der skabes forbindelser mellem avantgarden – ikke kun førkrigstidens ”historiske avantgarde”, men også den tidlige modernisme i 1800-tallet – og nutiden, med 1960’erne som omdrejningspunkt.
Blandt de spørgsmål der diskuteres er: hvad er den rigtige afstand mellem kunstner og beskuer? Hvad er den rigtige afstand mellem kunstværk og beskuer? Kan et kunstværk komme for tæt på? Kan det være for langt væk? Og hvad for en størrelse er ”afstand” egentlig? Undervejs gives mange eksempler, i form af kunstværker man selv kan udføre og/eller opleve, og workshoppen afsluttes med en større diskussion af interventionskunstens specifikke afstand og dens forhold til kunsthistorien som videnskab.

‘Avantgarde reenactment: How to do things with words’
Ved Laura Luise Schultz (adjunkt) og Stig Jarl (Lektor)(begge ved Teater- og Performance studier)
Vi arbejder med teatertekster og performance-partiturer fra den historiske avantgarde og neo-avantgarde. (Hvordan) kan man opføre disse tekster i dag, og kan et begreb om re-enactment reflektere den historiske afstand på en anden måde end et klassisk iscenesættelsesbegreb?
Vi skal arbejde både praktisk og teoretisk.

‘Arkiv og avantgarde’
Ved Tania Ørum (lektor, Litteraturvidenskab) og Marianne Ping Huang (Institutleder, IKK)
I ‘arkivet’ arbejder vi ud fra surrealismens interesse for kortlægning af hverdagen, sådan som den kom til udtryk i det engelske projekt, Mass Observation. Mass Observation blev initieret af engelske surrealister og antropologer, og fra midten af 1930’erne observerede almindelige mennesker deres almindelige hverdag og hverdagens forskelligartede gøren og laden. I et manifest for Mass Observation blev projektets observationsmetode og -område(r) beskrevet således:
”the observation of everyone by everyone, including themselves”
”Behaviour at war memorials; shouts and gestures of motorists; the aspedistra cult; anthropologies of football pools; bathroom behaviour; beards, armpits, eyebrows; antisemitism; distribution, diffusion and significance of dirty jokes; funerals and undertakers; female taboos about eating; the private lives of midwifes”
I workshoppen introduceres der til hvilken betydning, arkiver over mærkelige objekter havde i avant-garderne (Sven Spieker: The Big Archive, 2008) – er collagen fx et lille arkiv? er arkivet en avantgarde taktik? – og der introduceres til Mass Observation og begrebet om surrealistisk hverdagsetnografi (James Clifford: The Predicaments of Culture, 1988; Ben Highmore: Everyday Life and Cultural Theory, 2002).
Men især skal vi lave vores egne hverdagsobservationer i tekst, billede og lyd til et digitalt arkiv for IKK Observationer.
Medbring optage-udstyr: mobiltelefoner mm. samt laptops.

‘Web 2.0: avantgardens død eller ultimative begærsopfyldelse?’
Ved Mette Sandbye (lektor, Moderne kultur og kulturformidling), Ulrik Ekman (adjunkt, IKK) og Anne Mette Nielsen (Ph.D-studerende, IKK).
Under den fokuserede overskrift ”Web 2.0” skruer denne workshop tiden helt frem til i dag. Hvordan står det til med avantgardens oprindelige utopier og mål? Hvor er vi henne i dag efter post-WWII debatterne om neo-avantgarden som enten en død citering af kunstneriske former og socio-politiske strategier fra de første to tiår af det 20. århundrede – eller en ny formulering af alternative kulturproduktioner på postmoderne og kontemporære vilkår? Web 2.0 kan karakteriseres som et åbent, dynamisk og interaktivt net uden mange vægge. På Internettet kan alle i dag optræde som avantgardister, hverdagslivet kan blive kunst, og den mest snævre avantgardekunst kan formidles for millioner. Avantgarden er her allerede (igen) – hvis Web 2.0 er åben, alternativ, bredt praktiseret networking, kulturelt og kunstnerisk omdesign, sociale medie-platforme, vidensdeling, folkelige typer tagging af vores kreative fællesskab…. Omvendt kan det her også være svært at afgøre, om noget overhovedet er kunst, socio-politisk aktivisme, en privat blog, en ren parodi, et ultimativt stykke kitsch, en blindt rendyrket massekultur og hyperforbrugende kulturindustri, eller….? Giver det i det hele taget mening i dag at tale om avantgarden som idé og utopi, er den død, eller er alle dens vildeste ønsker simpelthen blevet opfyldt? Er vi alle avantgardister, kan en hverdagsamatør overhovedet være avantgardist, og hvordan så?
På workshoppen skal vi surfe på YouTube, skype direkte med ’almindelige mennesker’ i det offentlige rum et sted i Karachi (Pakistan), og se på hvad en ’avantgarde’ cellist af i dag gør med sit arbejde i en blandet virkelighed med både Web 2.0 og fysisk forankrede socio-kulturelle netværk. Deltagerne bedes selv medbringe eksempler (links) på konkrete Web 2.0 sites, som udfordrer, udforsker, oplyser eller fordunkler hele denne avantgardediskussion (f.eks. amatøristiske, bruger-drevne, socialt og kommunikativt orienterede sites).

‘Musikalsk avantgarde’
Ved Svend Erik Hvidtfelt Nielsen (lektor, musikvidenskab. Komponist m.m.)
Den musikalske avantgarde udfoldede sig i 50’erne og 60’erne dels gennem en benhård prædetermineret musik (tonehøjder, styrkegrader varigheder m.m. besluttedes på forhånd, før kompositionsprocessen gik i gang) dels af en dedikeret fuldstændig tilfældig musik med fri improvisation eller sågar – som i John Cages “4.33” – af ingenting. Eller rettere: af publikums egne reaktioner.
Denne avantgarde foranledigede i Danmark en modavantgarde, der vendte den musikalske systemtænkning i en helt ny retning.
Og en af de vigtigste repræsentanter for denne avantgarde kombinerede sine æstetiske visioner med et politisk sigte, der i faktuelt indhold ligger på linje med den mest radikale politiske avantgarde indenfor de øvrige kunstarter.
Men Nørgårds radikalitet og ønske om at revolutionere menneskets livssituation er helt igennem uvoldeligt, og dens bærende utopi sættes via musikken op som et opnåeligt mål.
Hvad er så den rigtige avantgarde? Er der stadig avantgarde eller er den afgået ved døden. For egen hånd endda?
Hvis den er bortgået er det da et tab eller en naturlig konsekvens?
Men for hvem er den borte og for hvem er musikken stadig svær, stadig avantgarde?
kan sådanne spørgsmål overhovedet stilles?

‘Afronauter: afrikanskamerikansk avantgarde’
Ved Erik Steinskog (lektor, musikvidenskab).
Under workshoppen stilles der skarpt på afrikanskamerikansk jazz- og populærmusik med udgangspunkt i et fænomen kendt som “Afronauter”. Her er det en kvasi-mytologisk dimension, som er ret interessant, og som kan belyse en form for “vernacular avantgarde”.

 

Skriv et svar