SEMINAR: FREMTIDSRUINER

Empty

Palast

Fremtidsruiner.
Lørdag den 14. marts, 2009.  kl. 13 – 17.30.
Overgaden, Institut for Samtidskunst, Ovengaden Neden Vandet 17, Christianshavn, Kbh. K

Seminaret Fremtidsruiner vil med afsæt i Søren Loses aktuelle udstilling på Overgaden fokuserer på byen som erfarings- og erindringsrum.
Hvordan inkorporerer og accepterer man tidens spor og tidligere regimers arkitektoniske efterladenskaber i et dynamisk og konstant foranderligt nutidigt urbant miljø? Herunder diskuteres arkitekturens rolle som identitetsskabende og betydningsdannende element i byrummet ud fra en arkitekturhistorisk, en kulturhistorisk, en kunstnerisk og en filosofisk vinkel.

Blandt deltagerne er billedkunstner Tommy Støckel, arkitekt og Phd. studerende ved Århus Arkitektskole Anne Tietjen, arkitekturkritiker og skribent ved Dagbladet Information Allan de Waal, lektor i humanistiske bystudier og moderne kultur ved Københavns Universitet Henrik Reeh og lektor på Kunstakademiets Arkitektskole Henrik Oxvig.

Seminaret er arrangeret af Sabine Nielsen og Søren Lose i samarbejde med Overgaden.
Program:
Kl 13:         Velkomst

Kl 13.15:     Søren Lose, introduktion

Kl 13.30:     Allan de Waal

Kl 14.15:     Henrik Reeh

Kl 15         Pause

kl 15.15:     Anne Tietjen

Kl 16:         Henrik Oxvig

Kl 16.45:     Tommy Støckel

Indhold:

Allan de Waal: Politik, modernisme og planlægning: Kejseren har forlængst fået, hvad der var hans!

Det er absurd at tænke sig det oprindelige barokslot genopført. Som repræsentativ bygning var det modernistiske Palast der Republik omvendt heller ikke noget at samle på. Måske kunne man have bygget noget af konstruktionen og DDR-facaden ind i et tidssvarende hus af samme vægtfylde og rumfang, men af anden facon, for at holde på fortællingen i byens historie. Men hvorfor blev det fra starten af så ringe en arkitektonisk konstruktion? Allan de Waal kaster et kritisk og polemisk blik på arkitekturen i efterkrigstidens Tyskland og indsætter samtidig diskussionen i en større sammenhæng ved at drage paralleller til svenske og danske sovebyer såvel som til engelske new towns.

Allan de Waal er arkitekt og skribent, f.1938. Har udgivet en lang række polemiske og arkitekturhistoriske bøger, senest om Poul Henningsen,Vilhelm Wanscher, Københavns Rådhus og Realdanias nytårspublikation 2007-08 om nye kulturinstitutioner i gamle industrihuse.

Henrik Reeh: Ambivalent erindren – Benjamins moderne ruiner
Den østtyske parlaments- og kulturbygning “Palast der Republik” har i de seneste år været genstand for en voldsom politisk og kunstnerisk interesse i såvel Tyskland som udlandet. I dag er Palast der Republik uigenkaldeligt nedrevet og lever kun videre som billeder og fortællinger. Også i Danmark får statslige paladser fra 1970erne for fald som led i aktuelle byggeprojekter. Men er der – som i Berlin – grundlag for et kritisk erindringsarbejde med afsæt i f.eks. Københavns Universitet Amager (KUA) i Njalsgade, 2300 Kbh. S? Den tyske filosof Walter Benjamin (1892-1940) og hans såkaldte Passageværk (dansk oversættelse, 2007) kan hjælpe os med at forstå nutidens omgang med moderne byggerier, som på få årtier blev forvandlet fra drømmebilleder til ruiner.

Henrik Reeh, Ph.D., er lektor i humanistiske bystudier og moderne kultur ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet. Hans bog om Siegfried Kracauer og byen er udkommet i engelsk oversættelse på MIT Press i USA: Ornaments of the Metropolis: Siegfried Kracauer and Modern Urban Culture (2005). I bogen Den urbane dimension. Tretten variationer over den moderne bykultur (Syddansk Universitetsforlag, 2002) er der flere kapitler om Walter Benjamins Passageværk, urbanitetsteori og erindringspolitik. Henrik Reehs seneste bog er  Med rum som ramme – Torben Ebbesen. Kunst på offentlige steder 1982-2007 (Borgen, 2007). Heri finder man undersøgelser af kunstens forhold til offentlige rum, ikke mindst i forstæderne.

Anne Tietjen: Husk mit sted ? Palast der Republik vs. Christiania
Hvordan husker vi steder og hvordan husker steder os? Palast der Republiks korte omtumlede eksistens viser, ligesom omdannelsen af Bådsmandsstræde Kaserne til Christiania, at vores forhold til byen som erindringsrum har flyttet sig. Begge steder er skuepladser for identitetspolitiske opgør. Men de er også begge steder, hvor der er blevet eksperimenteret med alternative tilgange til betydningsdannelse. Det er disse eksperimenter – “Zwischenpalastnutzung” og især Christianias opfindsomme kulturgenbrug som vil blive bragt i spil som erindringslaboratorier.

Anne Tietjen er uddannet arkitekt fra Technische Universität (TU) Berlin og École d’Architecture de Lyon. Hun er Ph.d. studerende ved By og Landskab, Arkitektskolen Aarhus, og har tidligere undervist som ekstern lektor ved Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet. I 2007 har hun sammen med Svava Riesto og Pernille Skov udgivet “Forankring i forandring. Christiania og bevaring som ressource i byomdannelse” (Arkitektskolens Forlag). Bogen præsenterer Christiania som et laboratorium for kulturgenbrug og er resultat af et fælles forskningsprojekt af kunsthistorikere, arkitekter og landskabsarkitekter.

Henrik Oxvig:  Bæredygtigt fotografi
I dag oplever man en tendens til øget opmærksomhed på rummet. Man kan således lokalisere et ’spatial turn’ inden for en lang række videnskaber. Denne tendens er dog blevet foregrebet af rumlig opmærksomhed hos en arkitekt som Daniel Libeskind. I sit oplæg vil Henrik Oxvig stille skarpt på nazisternes forhold til rum versus Libeskinds forhold til rum. Desuden vil der blive sat fokus på en række rumanalytiske overvejelser. Bl.a. vil det blive diskuteret, hvordan man kan tale om forskellige forståelser af rum. På den ene side en teleologisk form-/rum-forståelse først repræsenteret ved fx en filosof som Hegel og en nyklassisistisk arkitekt som Karl Friedrich Schinkel og siden inden for den østtyskland materialisme og hos Karl Marx. På den anden side om en relationel form-/rum-forståelse, som man finder hos nutidige arkitekter som Hans Scharoun og Daniel Libeskind o.a.

Henrik Oxvig er professor, mag.art. og forskningsleder ved Kunstakademiets Arkitektskole i København.

Tommy Støckel: Kunst og Kulisser – egne værker og inspirationer.
Tommy Støckel vil præsentere egne skulpturer og installationer fra de seneste år. Disse værker har i høj grad haft referencer til fiktive ruiner: bygninger, som eksisterer og er i hel stand nu, men tænkt som fremtidige ruiner; eller ruiner af bygninger hvor både den nybyggede og den ødelagte tilstand er opdigtede.
Støckel vil give eksempler på referencer som kommer fra så forskellige områder, som Romantikkens literatur og havearkitektur, tidlig science fiction (19. – 20. århundreder), postmoderne arkitektur fra 1970erne, casino- og reklamearkitektur, samt filmverdenens special effects, kulisser og rekvisitter, og drage paraleller mellem disse.

Tommy Støckel er uddannet billedkunstner på Det Kgl. Danske Kunstakademi.

Herudover vil Søren Lose’s nye bog Tomorrowland blive præsenteret.

Skriv et svar