J.E.M.A.L.: James Hoff (US) + Eli Keszler (US) / Jazzhouse

19/10, kl. 20.00 (Døre kl. 19.00)
J.E.M.A.L.: James Hoff (US) + Eli Keszler (US)
Facebook-event her

Oplev et dobbeltprogram med de to New York-baserede audiovisuelle kunstnere, Eli Keszler og James Hoff, der trods vidt forskellige udtryk deler et konceptuelt udgangspunkt i trangen til de- og efterfølgende rekonstruktion af lyd, billede og rum. Aftenen kurateres af J.E.M.A.L.

Eli Keszler
Installationskunstneren, komponisten og trommeekvilibristen Eli Keszlers værker er båret af en dyb besættelse af rum, arkitektur og den gensidige påvirkning mellem lydinstallation og omgivelser. Fra ganske ung har han været opslugt af den eksperimenterende musik og særligt avantgarde-jazzen. Med en grad fra New England Conservatory i baggagen har han blandt mange andre samarbejdet med multikunstneren Tony Conrad, den legendariske minimalist Phill Niblock og saxofonisten Joe McPhee. Det er desuden blevet til flere glimrende kollaborations- og soloudgivelser, herunder ‘Catching Net’ på det Berlin-baserede label, PAN, og ‘Last Signs of Speed’ på Empty Editions.

Især forstærkningen og skævvridningen af det akustiske har fungeret som hovedåre i Keszlers kunstneriske evolution, der har udfoldet sig et sted mellem den eksperimenterende installations- og lydkunst og klubscenen. De seneste år har han involveret sig i et stigende antal elektroniske samarbejder, blandt andet med Rashad Becker og Laurel Halo.

I samspil med sine polyrytmiske trommer har Keszler bl.a. bygget sindrige lydinstallationer konstrueret af suspenderede, delvist motoriserede klaverwirer på tværs af alt lige fra gængs husvægge, et massivt, nedlagt vandrensningsanlæg og Manhattan-broen. Flere gange har hans lydkunst udfordret og nedbrudt selve arkitekturens fysiske afgrænsning af uden- og indenfor. Sidste år indhyllede han eksempelvis Boston City Halls seks-etagers brutalisme i et sammensurium af lyde indhentet gennem wirer installeret på både inder- og ydersiden af bygningen.

James Hoff
James Hoff fremmaner på én gang genkendelsens glæde og afgrundsdyb fremmedgørelse i sine oftest digitale kunstprojekter, der et betragetligt antal gange har taget udgangspunkt i krydsfeltet mellem politisk propaganda, masseaktivitet og -information, computer- og protestkultur og systemnedbrydelse. Han er desuden medgrundlægger af kunstforlaget Primary Information, og det sprogbaserede er i det hele taget allestedsnærværende i hans kunstneriske oeuvre.

Han har bl.a. arbejdet med kodesprog, hvilket har tilladt ham ubesværet at transcendere og nedbryde prædefinerede og traditionelt adskilte medier indefra. Mange af hans værker – visuelle som lydbaserede – er nådesløst og anarkistisk inficeret med computervira og -orme så som Blaster, Stuxnet og ILOVEYOU. Sidstnævnte anvendte Hoff til på humoristisk vis at inficere nogle af de mest kendte iPhone-ringetoner i værket ‘I Just Called to Say ILOVEYOU’.

Hoff vil på Jazzhouse opføre sit evigt foranderlige audiovisuelle værk, ‘HOBO UFO’. Ved brug af en modificeret udgave af GoogleMaps tager performancen sit udgangspunkt i den by, den finder sted. Det visuelle er drevet af lydsiden, som er komponeret på rå og normalt lydløse, kommercielle radiofrekvenser, der anvendes til at transmittere fx satellit-, vejr- og flydata verden over.

Det bliver en sanseudfordrende og horisontudvidende aften i selskab med to banebrydende audiovisuelle kunstnere. Arrangementet er nr. to i en række arrangementer kurateret af J.E.M.A.L, der retter fokus på kunstneriske arbejder på tværs af medier og kunstformer.

Skriv et svar