Uforudsigelig skønhed og galoperende ekspressivitet – moderne lyrik i samspil med jazztrommeslager og dukketeater

PastedGraphic-1Jazztrommeslager Kresten Osgood og Dukketeater Svantevit iscenesætter digte af Lars Skinnebach og Lars Frost i forestillingen ”Den Artificielle Have” – Et first-mover-projekt, der kombinerer moderne dansk lyrik og musik med raffineret dukkespil for voksne.

”Slottet”, Carlsbergbyen
Pasteursvej 4, 5. sal, 1799 København V.,
D. 20. 21. og 22 februar 2014 kl. 20.30. Entré: 120 kr. Køb via mobilbillet.dk

“Vi ønsker os uforudsigelig skønhed og galoperende ekspressivitet” – sådan siger Kresten Osgood om dukketeaterforestillingen Den Artificielle Have, hvor alle kunstarter mødes som ligemænd på scenen. Lars Skinnebach og Lars Frost har skrevet digtene direkte til forestillingen, der kan ses som en appetitvækker til moderne lyrik. Her bliver digte sat i scene og formidlet af dukker, musik og reallyde i en abstrakt scenografi, der understøtter en berusende fornemmelse af at være udenfor tid og sted.

Eksistentiel scenekunst
Den artificielle Have er et intenst og sanseberigende kammerspil, hvor teksten er det eneste, der ligger fast. Alt andet bliver improviseret undervejs. Publikum møder to par – Dana og Tino, Han og Hun, i samtaler, der både svinger sig op mellem stjernerne og ned i hverdagens trivialiteter. Trommer, violin, keyboard, kobjælder og raslende blade går i samspil med ord, tonefald, bevægelser, lys og farver. Kunstnerne skaber et univers af skiftende stemninger og følelser og rejser nogle af livets store spørgsmål: Hvem var vi? Hvem er vi? Hvem bliver vi?

Fan af Svantevit
Det er dukkespiller Sven Haarder og musiker og dukkemageren Christina Meisl – duoen i Dukketeater Svantevit – som står bag projektet.
“For os det en helt ny måde at arbejde på,” forklarer de. Både det, at få andre til at skrive tekster og at arbejde så tæt sammen med en tredje musiker, er nyt. “Kresten Osgood har været med i projektet fra begyndelsen, både som idémand og musiker på scenen. Han kommer med nogle klange og nye indfald, vi aldrig havde kunnet finde på.”
Kresten Osgoods indgang til samarbejdet er en fascination af Svantevits scenekunst. “Jeg har været fan af deres kunst i lang tid. Jeg synes, det er en helt særlig niche, de har lavet indenfor moderne voksen dukketeater, og jeg havde en ide´ om, at det kunne kombineres med min måde at spille trommer på.”

Dukkerne sætter fantasien i sving
De fire teaterdukker i Den artificielle have er skabt af Christina Meisl. De ligner os mennesker, men i en fortolket udgave, som i et maleri eller en skulptur. Det er så op til publikum at digte videre på figurerne – at blive medspiller i stykket ved at aktivere fantasien. Dukkerne ses i fuld figur på scenen i samspil med Sven Haarder. Normalt fører han dukkerne, gemt bag kulisserne, men her står han for første gang frem som en tredje skuespiller i forestillingen med en dukke på hver hånd.

Læs mere på www.svantevit.dk og www.dukkemageri.dk

Skriv et svar